گفتگو با خانم دکتر بهیه خوشنویسان - پراکندگی مد در پوشاک

 

- گیرنده اولین دکترا (درجه 1 هنری) در زمینه طراحی لباس، وزارت علوم 1376

- فوق لیسانس طراحی لباس صحنه

- لیسانس طراحی لباس از دانشگاه الزهرا

 

سوابق علمی:

- تدوین ۱۲ درس طراحی لباس برای آموزش و پرورش و تدریس آن دروس برای دبیران آموزش و پرورش کشور

-بازدید علمی کالج سن مارتین، لندن، ۲۰۰۱

-بازدید علمی از دانشگاه FIDM، لس آنجلس ، سال ۱۹۹۸

-بازدید علمی از دانشگاه سانتامونیکا، کالیفرنیا، سال ۱۹۹۸

سوابق کاری:

-عضو کمیته تخصصی فرهنگی شورای ارزشیابی هنرمندان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

- عضو کمیته تدوین کتب درسی وزارت آموزش و پرورش

-عضو کمیته تدوین کتب درسی وزارت اموزش و پرورش

-عضو کمیته قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان

- طراحی لباس از سال ۱۳۵۶ تا کنون

- طراحی لباس و صحنه تیاتر با بیش از ۳۰ سال تجربه

- تدریس طراحی لباس و مد در دانشگاه های کشور از سال ۱۳۶۴ تا کنون

- برگزیده طرح چادر و لباس های پوشیده ایرانی و اسلامی در سال ۱۳۵۶

-- چاپ نمونه آثارهنری در روزنامه های داخلی و خارجی ای چون ایران تایمز و واشنگتن

- بررسی لباس دوران پهلوی، برنامه تلویزیونی از تخت جمشید تا ونک

- بررسی آسیب شناسی طراحی لباس، همکاری با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در رابطه با فیلم ها و سریال های تلویزیونی

- داور دوسالانه طراحی لباس و پارچه، موزه هنرهای معاصر ۱۳۸۶

- داور جشنواره مد و لباس فجر

 

 

 

 

1. دیدگاهتان را درخصوص مد (پوشاک) زمان معاصر بیان کنید :

مد الزاما" بمعنای پوشاک نیست مد بمعنای خواستگاه روزکه درمورد هرچیز رنگ ، ساختمان، دکور، اکسسواروغیره بکار میرود  واما درمورد پوشاک :

  پراکندگی مد که درحال حاضردرپوشاک افراد جامعه بخصوص در مورد مد لباس وجود دارد آنقدر وسیع است که نمیتوان یک تعریف جامع ازآن داشته باشیم بخصوص در لباس خانمها و مخصوصا" جوانان .  مد گاهی از جامعه  به مردم داده  میشود و گاهی از طرف خواستگاه  مردم به جامعه ، افراد از نظر پوشاک به  چندین گروه تقسیم شده وهر گروه برنامه خودش را درمورد مد لباس اجرا میکند ، با  برداشت از مجلات خارجی ، سایتهای مد دنیا ، تقلید های کورکورانه ، مزون های داخلی لباس ، لباسهای وارداتی، که در حقیقت به سلیقه واردکنندگان است وغیره ... که سعی هم میکنند یک تلفیقی با موازین قانونی بوجود بیآورند .  ا لبته باید گفت درهمه جای دنیا بدلیل سلیقه های مختلف ، انتخابهای مختلف ، مدهای مختلف هم  وجود دارد ولی درجمع یک نوع  یکپارچگی را هم در میان همه آنها که بنام مد است می بینیم اما در حال حاضر درایران چنین چیزی دیده نمیشود .

2. نظرودیدگاه خودرا نسبت به طراحی طراحان مد ایرانی بیان کنید :

طراحان مد لباس ایرانی چون درمحدوده مشتریان خود کارمیکنند بیشتر ازمدلهای جهانی برداشت میکنند ( با تلقیق موازین قانونی ) وخیلی کم طراحی لباس مخصوص کشور را انجام میدهند ، آنقدر کم که به آمار نمی آید . طراحان لباس باید بتوانند لباسهائی طرح کنند که ازهمآهنگی شرایط قانونی ، موازین کشور ، پیروی از مد ، وسلیقه مردم و غیره بوجود آمده باشد ، اما متاسفانه درحال حاضر چنین همآهنگی درجامعه نمی بینیم .

3. ارزیابی کیفیت متریال ایرانی :

 پارچه های ایرانی قبلا" خیلی باکیفیت بود بطوریکه با بعضی از پارچه های خارجی برابری و در نتیجه رقابت میکرد مثل کارخانجات پارچه مقدم و چیت وچند کارخانه دیگر ولی چنین وضعی برای این زمان کافی نیست بیشتر پارچه هائی که مصرف میشود  وارداتی ، گران و یا بی دوام هستند و خریداران هم  بخاطر اینکه  اعتمادی به  متریال ایرانی ( بطور کلی ) ندارند آنها را ترجیح میدهند .

4. ارزیابی تولیدات پوشاک در ایران :

ازبعضی ازمزون هائی که بنام هستند و به حفظ موقعیت خوداهمیت میدهند بگذریم تولیدات پوشاک ایران هم ازهمگسیخته است ، بدلیل اینکه بیشتراین بخش را تولیدیهای لباس بعهده  دارند واکثر آنها به طراحی لباس توسط  متخصص عقیده  ندارند و طراحی لباس را براساس  اقتصاد و....... انجام  میدهند و حتی خود صاحبان تولیدی طراحی لباس را انجام میدهند ، درحقیقت مد و پوشاک ایران بدست آنهاست  و ارزیابی همه جانبه توسط آنها انجام میشود 

برای رفع این مشکلات و استقبال از متریال ایرانی بطور کلی راهکارهائی وجود دارد که نیاز به موافقت  و همکاری دسته جمعی  دست اندرکاران هست تا بتوا نیم ازاجناس ایرانی بجای اجناس وارداتی بهره ببریم

بالا